annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Melding "Accu is ongeschikt. Gebruik het juiste type" Nex-6

profile.country.nl_NL.title
Marruk8865
Bezoeker

Melding "Accu is ongeschikt. Gebruik het juiste type" Nex-6

Ik heb vorige maand mijn Sony Nex-5 verkocht en een Nex-6 voor in de plaats gekocht.

Ik had bij de Nex-5 4x de originele Sony NP-FW50 accu. Helemaal geen problemen mee gehad.

Ook na de Nex-6 een maand intensief te hebben gebruikt alles prima in orde. Totdat ik een week geleden de firmware-update ivm de SEL18200 heb uitgevoerd. Tijdens het updaten kreeg ik 3x de melding "Accu is ongeschikt. Gebruik het juiste type" Pas nadat ik de 4e accu in de camera had gedaan kon ik de update voltooien. Daarna heb ik alle accu's weer in de camera gedaan en was alles weer prima. Echter, vandaag kreeg ik plotseling dezelfde melding weer. Dat terwijl de accu erin zat welke ik de laatste dagen gebruikt had.

Uiteraard ben ik weer de accu's gaan verwisselen. Nu lijkt het dat 2 van de 4 accu's deze melding geven. Wat het geheel nog vreemder maakt is dat het niet gelijk gebeurt maar na ongeveer een minuut. Dus als ik de camera aanzet zie ik gewoon beeld op het display en kan ik ook gewoon een foto maken. Na ongeveer een minuut verschijnt de melding in beeld en kan ik er verder dus niks mee. Ik snap er helemaal niks van. Heeft iemand hier een soortgelijke ervaring mee en zoja, wat kan ik er mee?

Tags (2)
12 ANTWOORDEN 12
profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Zo'n accu moet zo nu en dan een keer helemaal "leeggewerkt" worden (<20% lading in ieder geval) en dan weer volledig opgeladen worden voor een goede werking.

Misschien?

Willem
NEX6
profile.country.nl_NL.title
Marruk8865
Bezoeker

Dat lijkt me niet het probleem.

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Ok.

Blijft het ALTIJD bj DIE 2 van de 4 batterijen? Zo ja, dan ligt het mi aan de batterijen.Spelen mogelijk slechte contacpunten een rol?

Al je de betreffende batterij hebt volgeladen, wat geeft op dat moment de laadindicator op de camera aan? Of kun je dat dan niet zien?

Alslaatste zou ik me voor kunnen stellen (maar ik begeef ne dan op glad ijs omdat ik daar niet erg veel verstand van heb) dat er een instelling (vanaf gabriek) in de Nec-6 wat kritisch staat ingestelt.

Willem
NEX6
profile.country.nl_NL.title
Marruk8865
Bezoeker

Ja het blijft idd bij die 2 van de 4. De camera geeft gewoon het percentage weer van de batterij.

Je zou denken dat als de camera zo "kritsich" afgesteld staat deze het bij het opstarten al aan zou moeten geven. Echter springt de melding er pas in na ongeveer een minuut.

Ik heb mijn vraag ook bij Sony voorgelegd. Ben benieuwd wat zij er van vinden.

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Naar mijn ervaring is Sony niet erg snel met antwoorden.

Ben ook benieuwd.

Het KAN natuurlijk noog aan de batterijen liggen. Op hey moment dat er stroom loopt zathet spanningsverschil. Als dat teveel is (betterij van slechte kwalitiet) kan de nex-6 "denken" dat het een verkeerd model is.

Je vertelde dat het is opgetreden NA een firmware-update.

Vziw is er voor de nex-6 nog geen firmare update verschenen, alleen voor een aantal lenzen (tbv fdaf). Die update is alleen via de nex-6 uit te voeren en niet via de nex-7.

Dat die firmwareupdate er iets mee te maken ou hebben lijkt me... Maar is het niet mogelijk de update nogmaals uit te voeren?

Willem
NEX6
profile.country.nl_NL.title
Marruk8865
Bezoeker

Was inderdaad de update voor de SEL18200 lens. Ik benoemde dat het is opgetreden na de update. Maar achteraf bedenk ik me dat je voor die update een volle accu in de camera moest doen. Toen ben ik van accu gewisseld (omdat de accu die in de camera zat niet vol was) waarna de melding kwam dat de updat niet voltooid kon worden. Vervolgens weer van accu gewisseld en dezelfde melding. Totdat ik de eerste accu weer vol had en deze heb gebruikt. Dus jouw theorie over de "gevoelige" camera klinkt logisch. Afwachten maar! De reden waarom ik 4 accu's bij mijn Nex-5 had is dat deze veel meer stroom vrat dan de Nex-6 (blijkt nu) dus met 2 werkende accu's kom ik ook makkelijk rond!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Louter om uit te sluiten...komen de Sony batterijen van een betrouwbare winkel?

Wegen alle batterijen evenveel?

Ik heb ook een "originele" batterijen gekocht...en hoewel bijna tot in de puntjes identiek nagemaakt, bleken ze toch fake...kwam nochtans via een betrouwbare web-winkel... :smileyeek:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
Marruk8865
Bezoeker

Wegen? Apart! Maar wel even gedaan. En idd: de wel goed werkende accu's wegen 57 gram per stuk. De andere 2 accu's wegen 37 en 46 gram. Dat is wel opvallend. Nu ik wat beter naar de achterkant kijk zie ik wel verschil; iets ander letterrtype en het meest opvallend is de "ingeslagen" code rechts onder in de hoek. Het lijkt er dus op dat ik geflest ben. Deels dan, want in de Nex-5 die ik verkocht heb werkten deze accu's wel gewoon goed.

Ik heb deze accu's wel via internet gekocht maar ook bij een "betrouwbare" webwinkel. De prijs destijds was (dacht ik) rond de €50-€60 per stuk. Uiteraard goedkoper dan de adviesprijs maar ik heb daar nooit wat achter gezocht. Ook de verpakking was gewoon perfect en echt. Gewoon pech dus lijkt het nu.

Portmixus, wat waren die kleine verschillen tussen origineel en "fake"? Ik heb een foto bijgesloten. Als je deze nu zo bekijkt van dichtbij zie je inderdaad de verschillen. Maar daar heb ik nooit op gelet. De rechter accu geeft de foutmelding.foto.JPG

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je hebt zeker fake...je hebt zelfs dezelfde typfout als de mijne! Bv "do not disassemble" wordt "not disassemble"...

Wat mij ook opviel waren de wazigere letters op de voorkant van de batterij, het gewicht en dat de batterij niet goed in de lader paste... Vergelijk de contactpinnen eens!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training