annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

zoomlens zakt uit

OPGELOST
profile.country.NL.title
haneikema
Lid

zoomlens zakt uit

ik heb een A77 met een Sony/Zeiss lens SAL1680Z.

Bij het fotograferen op statief met de lens naar de grond gericht zakt de zoomlens langzaam uit.

Ik wil een oud boek fotograferen en moet nu een plakbandje gebruiken om ze zoom vast te zetten.

Twee winkels vertellen mij dat het door de zwaartekracht komt ( wat een vondst@?!)

Waar zou ik terecht kunnen om de zoomlens "strakker" te laten zetten

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.nl_BE.title
gmaerten
Bezoeker

hoi,

Ik heb ook dezelfde combinatie body en lens, bepaalde uitvoeringen van de SAL1680 hebben dat (de mijne ook).

volgens de posts die ik al gelezen heb zijn er 2 mogelijkheden :

- laten opsturen naar sony om die bij te regelen.

- een elastiek bandje op de boord van de zoomring zetten ( dit houd de spanning op je zoom ring iets hoger en dan heb je geen zoomcreep)

Message was edited by: gmaerten

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.nl_NL.title
thany21
Bezoeker

Dit is normaal bij veel zoomlenzen. Ik heb zelf een Canon 15-85mm van €700 (geen goedkoop flut dingetje dus) en die zakt naar beneden uit, en naarboven gericht zakt ie in. Maar niet als ie volledig in- of uitgezoomd is. Er zijn lenzen van een paar duizend euro die dit ook hebben.

Als je de lens strakker zou zetten (als dat mogelijk is) dan krijg je weer problemen met zoomen vanuit de langste of kortste stand, want daar zal-ie dan veel te strak staan.

Het is een afweging die je moet maken bij de aanschaf van een lens (wat nu dus te laat is). Een groot zoombereik zorgt meestal voor dit probleem. Bijv de Tamron 18-270mm heeft dit probleem nog veel erger, en de meeste andere hyperzoom-lenzen ook. Het heeft niets te maken met de kwaliteit van de lens. En koop je een primelens, heb je er natuurlijk geen last van.

Message was edited by: thany21

profile.country.nl_NL.title
corinest
Bezoeker

Heb hetzelfde probleem met een Nikon zoomlens.

profile.country.nl_BE.title
gmaerten
Bezoeker

hoi,

Ik heb ook dezelfde combinatie body en lens, bepaalde uitvoeringen van de SAL1680 hebben dat (de mijne ook).

volgens de posts die ik al gelezen heb zijn er 2 mogelijkheden :

- laten opsturen naar sony om die bij te regelen.

- een elastiek bandje op de boord van de zoomring zetten ( dit houd de spanning op je zoom ring iets hoger en dan heb je geen zoomcreep)

Message was edited by: gmaerten