Deel jouw ervaring!
Een tijd geleden heb ik een Vaio SVE1712C5E samengesteld op de Sony site en Windows 8 (pro) werd hierbij mee geleverd. Nu wil ik graag Linux in een dual boot erbij draaien voor mijn opleiding (Virtualisatie is niet ideal genoeg) maar ik krijg het nog niet aan de praat.
Zoals jullie misschien weten draait deze Vaio Notebook op een uefi met secure boot.
Graag zou ik willen weten welke partities ik echt nodig ben, en wat ik moet mbt secure boot (uitschakelen is geen probleem).
Hierbij toegevoegd is een screenshot van de huidige partitietabel, waarbij de niet toegeweze ruimte voor Linux is bewaard. Wat ik nogal raar vind is dat er standaard 2 herstelpartities worden geleverd met de laptop.
Omdat het lang duurde voor een antwoord, ben ik zelf maar begonnen met wat Trial en Error, en dit was een behoorlijke error die ik gelukkig weer heb kunnen fixen.
Ok, ik heb dus die vrije ruimte overgelaten en Ubuntu 12.04.2 proberen te installeren. Ik koos voor de optie om Ubuntu naast Windows 8 te installeren (dus de automatische optie). De installatie ging goed, tot het punt waarop ik de laptop opnieuw moest opstarten. Toen de laptop was opgestart kreeg ik de grub ervoor en toen heb ik meteen geprobeerd om Windows op te starten. Dit wou dus niet.
Dit is een bekend probleem en dus heb ik dit artikel gevolgd: https://help.ubuntu.com/community/UEFI (stap 5, boot-repair). Dit zorgde voor meer opties in de grub, maar geen van alle wou werken. Op dit moment wou ik de recovery uitvoeren van de laptop (Assist knop terwijl de laptop uit staat) maar bijna elke optie bracht mij naar de grub menu (op die van de BIOS na, en de manier om bootable media op te starten werkte ook nog).
Op dit moment kan de normale gebruiker zijn laptop op sturen naar de fabrikant, omdat ze geen Windows CD's krijgen geleverd. Gelukkig kon ik alsnog de boel terug zetten naar fabrieksinstellingen met een gedownloade Windows 8 Pro DVD van Dreamspark (duurde wel de hele dag).
Misschien ga ik binnenkort nog een poging wagen, maar dan doe ik de optie om zelf een partitie aan te wijzen.
Oh, en ik heb mijn link van boot-repair naar hun doorgestuurd, en ik wacht op antwoord. Dit is die link btw: http://paste.ubuntu.com/5715466/
[edit]
Trouwens, tijdens deze hele tijd had ik Secure Boot nog gewoon aan. Had ergens gelezen dat Ubuntu 12.04.2 daarmee overweg kon.
Message was edited by: berendbotje91
Hoi, had je nooit problemen met lijnen op de scherm bij jou laptop, heb ik hetzelfde gekocht en na 2 weken krijg ik het, ben ik helemaal jhopeloos.Graag advies, bedankt.
Nee, maar ik wil graag dit topic voor mijn probleem open houden. Maak alsjeblieft een eigen topic aan.