Deel jouw ervaring!
In het menu heb ik het geluid (van de sluiter) op stil gezet, toch blijft die klikken bij instelling van de opname modus in enkelvoudige opname. Enkel bij instelling van die modus op meervoudige opname hoor ik geen geluid meer. Is dit zo, of doe ik ergens iets mis in de instellingen?
Goedendag,
Welkom op het Sony forum! Wellicht kan een van onze experts je helpen. Zo niet, dan zal ik het tevens voor je navragen.
Groeten,
Eva
Dag Eva,
Even navragen kan zeker helpen denk ik, tot nu toe enkel 43 views van de vraag maar geen antwoord...
Erik
Ik heb de a7r3. Als ik silent shooting aan zet, hoor ik de sluiter niet, ook niet bij enkelvoudig. In het manual op het internet is er een hele pagina gewijd aan deze mogelijkheid. Er zijn een paar uitzonderingen waaronder het niet werkt, maar dat zijn geen menu settings die betrekking hebben op silent shooting. Even nalezen wat van toepassing zou kunnen zijn zou ik zeggen. Anders zou je de camera even kunnen resetten. In ieder geval moet je met een enkelvoudige opname stil kunnen schieten. Overigens zet je de sluiter niet op "stil" , hij werkt helemaal niet.
Ik begrijp de verwarring, maar er zijn enkel zaken die helpen dit te verklaren 🙂
-Als je in het menu kiest om geen sluitergeluid te krijgen, dan is dit van toepassing op de elektronische sluiter
-De mechanische sluiter is letterlijk een bewegend gordijn, je mag dan wel geen spiegel hebben, het gordijn beweegt nog wel. Je hebt dit op de A9 nog bijvoorbeeld nodig om te flitsen. Wat je dus hoort, is de beweging van het gordijn.
-De reden waarom je het niet hoort als je burst (of continuopnames) doet, is omdat de mechanische sluiter van de A9 begrensd is tot 5 fps. Kies je bijvoorbeeld Hi (20 fps), dan kan de camera niet anders dan de elektronische sluiter gebruiken.
Wat je dus deed is volkomen logisch: dwing de camera (standaard op de C3 toets) om de elektronische sluiter te gebruiken. 😉